9 dní ke štěstí a úspěchu – 2. díl

V minulém díle jste viděli… Ehm chyba v Matrixu – jste četli: Jak začít pracovat na přítomném okamžiku dle knihy 9 dní ke štěstí a úspěchu. Věnoval jsem se prvním dnům, které zahrnovaly cvičení, prostor pro sebe a spánek. Co se bude dál? Jak vlastně na ten přítomný okamžik?

Čtvrtý den – výživa

“Jste to co jíte,” se říká a není to daleko od pravdy. Čtvrtý den věnuje pozornost tomu, jakou formou potravy sytíš své tělo. Opravdu mu to prospívá? Nejsi po tom unavený? Co potíže s trávením? Nadýmání? Nevolnost? Výkyvy hladu? Jsi pak sytý, svěží a plný energie?

Co nápoje? Piješ dostatečně? Je v tvém pitném režimu dostatek vody? Například kávu a slazené nápoje můžeš ze svého pitného režimu vynechat, protože dehydratují. Stejně tak sycené nápoje a alkohol.

Nebudu ti překopávat jídelníček. Jednoduše jez vědomě. Sleduj, co vlastně jíš a z čeho je to složeno. Pěkný příklad jsem ukazoval kolegovi, když jsem si u něj připravoval snídani.

Perla vs. Máslo:

Složení Perly s máslovou příchutí (39 % tuku):

Složení: voda, rostlinné oleje a tuky (řepkový, palmový, slunečnicový, v různém poměru), modifikovaný kukuřičný škrob, jedlá sůl (1,2 %), MÁSLO (0,5 %), emulgátor (mono- a diglyceridy mastných kyselin, polyglycerylpolyricinoleát, slunečnicový lecitin), sušené PODMÁSLÍ, konzervant (sorban draselný), regulátor kyselosti (kyselina citronová), aroma, barvivo (karoteny), vitamín (A, D). (Zdroj: Perla)

Máslo:

Složení: 82 % máslo (zbytek je voda).

Stejně tak se podívej na skladbu svého jídelníčku. Zvaž, jestli vynecháš v budoucnu cukry ze svého jídelníčku. Nebo zda to zkusíš bez pšenice. Máš v něm dostatek ovoce? Zeleniny? Oříšků? Co kvalitních tuků? Co když ti o zdravé výživě neříkali vždycky pravdu? Krásně jiný pohled na výživu jsem viděl u manželů Zlatošových na semináři Tělo jako důkaz. Tady je jeho záznam. Svým experimentům ve stravování věnuji některý z dalších článků a věřím, že ještě zdaleka nejsou u konce.

Jídlo vědomě připravuj a pokud je připravené máš, tak i jez. Dříve jsem při vaření poslouchal videa a podcasty se vzděláváním. Myslel jsem si, že tím šetřím čas. Vařil jsem na automat a na půl ucha se věnoval poslechu. Teď jsem se začal naplno věnovat vaření. Více při něm experimentuji, optimalizuji procesy příprav a celý proces si daleko více užívám.

Podobně to dělám i s jídlem. Nikdy jsem moc nechápal, jak někdo může u jídla číst nebo něco poslouchat. Protože když jím, tak si jídlo vychutnávám. Vždy si před samotným jídlem ještě porci vyčistím (reiki). Myslím, že i rituál poděkování za jídlo (modlitba) není od věci.

“Každé sousto 36x pokousej,” je informace, kterou si pamatuji z dřívějška. Už nevím, jestli to byl některý z profesorů na vysoké škole (studoval jsem potravinářskou technologii a biotechnologii) nebo později, když jsem dělal výcvik na fitness trenéra. Sice už si to nepočítám, přesto poctivě koušu.

jidlo_tady a teď

Sousta si nabírám malá a věnuji pozornost chuti a vzhledu každého z nich. K prvním v průběhu jídla přivoním, protože vůně pomáhá dávat chuti plnost. To jsem se zase naučil ve škole při řízených degustacích sýrů, vín a jiných potravin. Popravdě prostě miluji si vychutnávat takto cokoliv :). Dokonce jsem někde četl, že jablko a cibule chutná stejně, když eliminuješ čichový vjem. Nakrájel jsem si jablko nožem od cibule a v ústech to poznal, tak nevím, co je na tom pravdy.   

Když jsem se učil základům čínské medicíny, tak nám říkali, že nemáme mezi jídlem pít, abychom neředili žaludeční šťávy. Jídlo se pak lépe tráví a předchází se plynatosti.

Piji proto před jídlem nebo delší čas po něm.

Ve svém jídelníčku experimentuj, objevuj, co má tvé tělo rádo.  Zkoušej nové chutě, kombinace. Vyzkoušej, co se jí ve světě. Nové druhy ovoce, zeleniny, jídel.

Udpdate 29.11. – přidal jsem do svého jídelníčku smooties z ovoce, zeleniny, semínek a oříšků. Perfektní zpestření jídelníčku. Rychlé a jednoduché na přípravu. Relativně syté. Úžasná svačinka nebo snídaně.

Pátý den – prostředí

Prostředí je vše, co tě obklopuje. Kde trávíš čas. Práce, domácnost, příroda. K prostředí patří i tví přátelé a rodina. To všechno tě formuje.

Cítíš se ve svém prostředí dobře? Jaké jsou v něm vůně? Zvuky?

Co přátelé, inspirují tě? Motivují? Podporují? Pomáhají ti? Jaké máš vztahy v rodině? Tomu všemu věnuj pozornost.

Když jsem se zaměřil na prostředí, které mě obklopuje, začal jsem vlastním domovem. Mám rád pořádek a ten někdy může vypadat tak, že jednoduše uklidím věci do míst, kde nejsou vidět. Takže jedna z fází byla čištění.

Je to taková nekonečná fáze. Pořád zjišťuji, že se ještě něco dá vyhodit. Několikrát jsem protřídil oblečení. Největší čistka proběhla po konzultaci s Táňou. Každá další jakmile jsem měl pocit, že mám plnou skříň a nemám co na sebe.

Moje kamarádka Hanka Trnčáková mi pomohla věci doma roztřídit a zaškatulkovat podle systému GTD. Ve svých denních rituálech mám úklid před spaním, abych se probouzel do čistého prostředí nebo ráno (v případě, že jdu třeba večer tančit).

GTD - Prostředí

Protože jsme nedílnou součástí přírody, začal jsem více času trávit alespoň v parku kousek od bydliště.

Přerovnal jsem si byt částečně podle feng shui. Inspiroval jsem se knihami Marie Diamond Umění zákona přitažlivosti a Zuzany Adam Osvoboďte se s feng shui.

Přátelé jsou kapitola sama pro sebe. Tam je z mého pohledu opravdu důležité zhodnotit, kdo mi do života opravdu něco dává. Pokud si uvědomíš, že tvůj život je průměrem životů pěti tvých nejbližších přátel, tak má asi opravdu cenu si vybrat opravdu skvělé osobnosti.

Zároveň pracovat na tom, abys byl skvělou osobností pro ně.

“Co rodina?” říkáš si, “tam si vybrat nemůžu.” Ale můžeš. Jedna mentorka ukázala jednoduchý rituál “spálení papíru”. Papírem si můžeš představit to, co tě s danou osobou spojuje. Rodný list, oddací list… Pakliže že tento list obrazně spálíš, podívej se na danou osobu, jako by vás nic nespojovalo. Opravdu sám si řekni, jestli je dál tou osobou, kterou chceš mít ve svém životě, dávat jí svůj čas a energii.

Šestý den – dosáhnout a dokončit

“K čemu jsou sny, když ne k tomu, abychom je žili?” John Whiteman

Žít svůj sen je motto mého blogu. Řada lidí zapomněla snít. Jejich život se omezil na povinnosti, na zajišťování svých potřeb, potřeb svého okolí.

Jaké jsou tvé sny? V jednom ze svých článků jsem psal o 101 přáních, které si píšu, plním a pravidelně doplňuji dalšími, také o nástěnce vizí a snů.

“Dosáhnout a dokončit” jsou prvky momentu. Síly tvoření. Je to právě ten důvod, proč píši tento článek. Abych se mohl radovat z toho, že jsem něco dokončil.

Sepiš si své sny a přání. Klidně do tabulky v Excelu nebo Google Docs, jak to mám já. Už jenom proto, abys věděl, že je máš. Tuto techniku často používám při terapiích s klienty, kteří skončili se svým životem. Jednoduše si myslí, že nemají pro co žít. Přitom důvod, proč žiješ je ten, aby sis splnil své sny.

Dalším krokem k naplnění snu je aktivita. Přeješ si navštívit nějaké konkrétní místo? Zjisti si o něm co nejvíc. Jak se tam můžeš dostat, s kým a co k tomu potřebuješ. Napiš si věci, které musíš udělat pro to, abys tam mohl být. Už tím vysíláš do vesmíru (doplň dle svého přesvědčení) informaci, že o to opravdu stojíš.

Když si budeš své úkoly vedoucí k naplnění svých snů psát a pak škrtat, uvidíš progres (vývoj). Můžeš pro to použít i nějakou aplikaci. Já mám ve svém mobilu Wunderlist. Můžeš své sny a přání i s někým sdílet. Třeba ti pomůže je naplnit.

Mně se přání kolikrát plní zvláštním způsobem. O jednom takovém jsem psal zde.

Peter Sasín ve svém podcastu říká, že na cíl by se nemělo moc tlačit (91 odeber svým cílům důležitost). Pokud si nic nepřeješ, nemá se ti co splnit, ať už tomu důležitost dáváš nebo ne.

Sedmý den – Učit se

Sedmý prvek je opět momentum. S učením řada lidí sekla po střední/základní/vysoké škole. Protože už všechno umí, znají a všude byli třikrát. Vím, že tebe se to netýká, protože bys jinak nečetl můj článek.

Jedna z teorií o životě říká, že duše je v těle proto, aby se mohla něco nového naučit. Nabrat nové zkušenosti a dál se posunout. Pochybuji, že je tím myšlena běžná školská výuka.

Sokrates svého času prohlásil: “Vím, že nic nevím.” Z mého pohledu to nebylo proto, že by byl úplný zabedněnec. Naopak. Čím větší máš rozhled, tím více zjišťuješ, kolik toho ještě můžeš vědět.

učení_citát

Proto právě lidí, kteří se nevzdělávají, mají pocit, že všechno umí.

Svým vzděláváním se můžeš přiblížit svým snům a cílům. Je tvým snem být popovou star? Prostě na tom pracuj. Sleduj jiné pop star. Uč se pracovat se svým hlasem. Vymýšlej vlastní styl, uč se tanci.

Zdokonalovat se můžeš postupně v čemkoliv. Nejlépe postupně po malých krůčcích. V manažerské praxi je známá japonská metoda postupného zdokonalování Kaizen.

Každý den můžeš být lepší verzí sebe sama. Můžeš se naučit lépe mluvit, působit na lidi, efektivněji tvořit… Stejně tak jednoduše se můžeš naučit novým věcem.

Během svého života jsem prošel několika povoláními v různých oborech. Pro většinu z nich jsem měl minimální předpoklady. Ať už to byla práce ve financích, vedení týmu, lektořina, tlumočení přednášek, koučování, masírování, analýza… Všechno jsem se musel naučit a v řadě případů přímo na místě výkonu povolání.

Ve svém vzdělání vytrvávám. Navštěvuji semináře, čtu knihy, sleduji blogy, podcasty a videa odborníků na danou oblast. Na řadu věcí mám své mentory, kouče.

Chceš-li se něco naučit, podívej se, kdo to ve tvém okolí dělá nejlépe. Není nikdo takový ve tvém okolí? Nevadí, najdi ho kdekoliv ve světě. Chceš umět něco, co ještě nikdo neučí? Zdokonaluj se v tom a třeba budeš TY prvním odborníkem na danou oblast.

Osmý den – společenské styky

Lidé, kterými se obklopuješ jsou součástí tvého prostředí. O tom jsem psal výše. Interakce s lidmi je vždy přenosem energie. Věnuj proto pozornost tomu, jak se cítíš v přítomnosti lidí, kteří tě obklopují. Stejně tak, jak se cítíš, když jejich přítomnost opustíš.

Někteří lidé tě nabíjejí, někteří naopak vysávají. Energetického upíra není vždy jednoduché poznat. Randy Gage ve videu říká, jak se od negativních lidí odpojit


Pokud máš nějaké sny a cíle, je dobré se stýkat s lidmi, kteří už je dosáhli. Máš takové mezi svými přáteli? Společenské styky ti taky pomohou při podnikání. Proto často navštěvuji networkingy a konference. Kromě přátel, kteří mají podobný pohled na svět jako já, rád trávím čas s  úspěšnými lidmi z různých rozličných oborů. Díky tomu získám jiný pohled. Rozšiřuji si tím obzor.

Společenské styky jsou prvkem momentu, který ti pomůže ve všem, co může urychlit tvou cestu za tvými sny.
Začleň proto setkání s novými lidmi do tvého života. Třeba právě řízeného setkání (networkingu). Psal jsem v článku zde.

Devátý den – být v přítomnosti

“Být v přítomnosti” prostupuje všemi předchozími prvky. Všude, kde jsem napsal “vědomě” nebo něco podobného je právě ten okamžik, kdy jsi tady a teď.

Ať už jíš a jídlo si vychutnáváš a máš na něj maximální fokus. Cvičíš a uvědomuješ si svůj dech. Každý sval, který zatínáš, pot, který ti raší na čele. Kamkoliv přijdeš vnímáš zvuky, barvy a pach, které to místo má. Jeho energii. Energii lidí, se kterými se bavíš. Barvu hlasu, vůni, pocit, který z nich máš.

Věnuj pozornost každému slovu, které slyšíš i které říkáš. Uvědomíš si, co ti lidé říkají a jak. Taky co tím, jak svá slova volí, říkají o sobě. O síle slov jsem psal zde.

Najednou zjistíš, že být tady a teď je vlastně jednoduché. Stačí dělat vždy jen jednu činnost a na tu se plně soustředit. Díky tomu se dostaneš do flow.

Máš jasný cíl, sen, vizi. Víš na jakém kroku teď pracuješ a ten krok děláš s plným nasazením. Učíš se všemu, co pro to potřebuješ, stýkáš se s lidmi, kteří ti v tom pomáhají, nebo tě baví či ti dávají možnost si od všeho ostatního odpočinout.

Být hlavním aktérem svého filmu života a přitom nestranným pozorovatelem. Díky tomu získáš nadhled.

V poslední kapitole popisuje autor i jak pracovat se svými negativními emocemi. Několik technik už jsem popsal výše. Řada negativních emocí vzniká v konfliktních situacích. Mně hodně pomáhá technika, kterou jsem na sobě odpozoroval, když jsem byl malý (předškolní věk).

Když na mě někdo křičel, tak jsem pozoroval, jak u toho vypadá, jak se tváří. Na základní škole jsem měl úraz sluchu, takže při vyšší hlasitosti jsem slyšel jenom bzučení a pískání. O to byla pak křičící osoba veselejší. Místo slov jsem slyšel “bz bz bz pííísk bzzz bz”. Když k tomu přidám legrační gesta, která agresoři dělají, tak jsem se kolikrát mohl umlátit smíchy.

Můžeš použít něco podobného. Když na tebe někdo křičí, tak v tom stejně není nic konstruktivního a z mého pohledu nemá cenu ho poslouchat. Utíkat nebo se obracet zády není dobrou formou komunikace. Takže tam prostě jenom stůj, vypni si zvuk (pouze v mysli, žádné prsty do uší), koukej se na danou osobu a zaměř se na grimasy v jeho obličeji, jak rozkládá rukama, bouchá do stolu a u toho prostě jenom dýchej a sleduj svůj dech.

Jakmile ze sebe tvůj partner dostane svůj emoční jed, negativní energii a uklidní se, můžeš s ním znovu, v klidu a konstruktivně probrat to, co se ti vlastně snažil sdělit.

Další varianta je, že se na vás oba budeš koukat shora nebo z dáli a pozorovat sebe a celou situaci s odstupem. Koukej, jak se u toho tváří a chová on, pozoruj v duchu sám sebe, představuj si, jak se u toho asi tváříš a vypadáš. Soustřeď se na dech.

V této fázi “rozhovoru” většinou nemá cenu nic říkat.

Tahle strategie umožní vypnout tvou reaktivní mysl a přiblíží tě “tady a teď”, kdy máš odstup a nadhled.

Prvky z každého dne zaveď do svého života na každodenní bázi. Ne vždy se ti povede je aplikovat všechny. V prvních devíti dnech jsem byl na sebe hodně přísný a dělal jsem vše podle knihy a kolikrát nad její rámec. Teď hlavně sleduji, abych toho během dne aplikoval většinu a žádný z prvků dlouhodobě neopomíjel. Většinou jsem to rychle pocítil. Málo spánku nebo absence cvičení se projevila nízkou energií. Stejně tak špatná strava. Neplnění snů nebo nedokončování vnitřní nespokojeností.

Už je ti “moc přítomného okamžiku” bližší? Je pro tebe její zavedení do života jednodušší?

Poděl se v komentářích, co ty sám jsi vyzkoušel a jak ti to fungovalo.

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *