Čas pro sebe

Člověk většinu času tráví nějakou aktivitou, kdy zaměstnává svůj mozek. Něco řeší, s někým komumunikuje. Jednou za čas je dobré být sám ze sebou. Pár tipů, jak si takový čas užít, které fungují mě samotnému.

Jsi v práci, z práce jdeš rovnou na kávičku s kamarádku, na pokec s kamarádem. Jdeš si zacvičit do fitka kolegou, v mém případě třeba na lekce tance pak na párty. Je to čas pro sebe? Ano a ne. Něco děláš pro sebe, své tělo, ale pořád u toho zaměstnáváš svůj mozek. Rozhovorem, soustředěním se na to, abych se něco naučil, sledováním okolí.

Proč je důležité být sám se sebou?

Přetížený mozek vjemy má tendenci vypínat. A protože nemůže jednoduše vypnout jenom sám sebe, postupně vypíná tělo. Jsi více unavený, podrážděný, ve stresu. Ten se projevuje bolestí zad (zvláště ramen, trapézů a krční páteře), bolestí hlavy. Někdo může mít zažívací potíže, nevolnost, nechutenství nebo naopak tzv. emoční jedení, kdy splácá páté přes deváté, nejlépe v noci.

Snižuje se pozornost, což vede často k úrazům a nehodám. A ty mohou ovlivnit i okolí, pokud jezdíš autem.

Hodně přetížený mozek (a s ním kolikrát i tělo) ti dává celou dobu průběžně najevo, že máš vypnout. Řada lidí to řeší léky na migrénu, tišení bolesti zad, mastičkami, které znecitliví bolavá místa. Tím ale neřešíš příčinu, jenom důsledek. Výsledkem je pak vleklá nemoc (nachlazení, chřipka, angína…) ve finále téměř cokoliv, co na nás někde někdo může prsknout, protože imunita je hodně oslabená. V krajních případech (které jsem viděl i u mladých lidí) kolaps. Nebo infarkt. Teď to vypadá, že moc straším. Dvě kamarádky na kapačkách 18 a 21 let, 28. letý kamarád s infarktem při fotbale jsou jenom pár z mnoha.

Když nevypneš mozek, tak zároveň ztrácíš kreativitu, nadhled, schopnost a možnost najít jiná řešení na životní či pracovní situace. O to déle pak trávíš čas právě onou činností (kolikrát pracovní), která tě jednostranně zatěžuje a vyčerpává.

Sám jsem s prošel obdobím, kdy jsem byl pořád v zápřahu. Vedl jsem tým lektorů a náboroval a zapracovával další. Do toho pomáhal specifikovat a vytvářet produkt pro český trh společně s řeckým partnerem. Komunikace s právníky, marketéry, tvůrcem produktu.

Tlumočil jsem školení z češtiny do angličtiny, organizoval školení pro 1500 školících míst a 50 z nich jsem osobně školil v 40 různých městech během 14 dní. Do toho porady s nejužším vedením firmy, kdy se neustále vše měnilo v reakci na rozbouřený trh a kroky konkurence v oboru.

Výsledek? Zvládl jsem to. Potom přišlo vyhoření, apatie. Půl roku jsem nedokázal komunikovat s lidmi. Jednoduše mě lidi přestali zajímat, nevydržel jsem je poslouchat. Byli pro mě jako obtížný hmyz. A tehdy jsem se znovu vrátil k tomu, co jsem dříve dělal běžně a miloval. Co to bylo?

Poslech hudby

Hudbu můžeš poslouchat při jakékoliv činnosti. Zároveň ji můžeš mít jako samotnou aktivitu. Ležíš, či pohodlně sedíš a jenom posloucháš.

Důležité je i jaká je to hudba. Jak krásně říká Suvereno v jedné své písni. “Pusť si Bacha, nebo zvuk sbíječky. To je zvuk, i to je zvuk”. Vyměnil jsem na chvíli energetickou hudbu (i když ta je taky super pro nakopávání) za meditační, relaxační. Oliver Shanti, Buddha bar, Cafe Del Mar. Na Google play music si stači jenom zadat “Relax music” a vyjedou desítky interpretů. Věřím, že to samé je i na iTunes.

Začal jsem si více dávat pozor i na texty hudby. Slova totiž přímo ovlivňují mysl a když si pouštím depresivní texty, co mi to asi způsobí? Suvereno má super texty, Revolta má sice agresivnější styl, texty dávají jiný pohled na svět, stejně jako Majk Spirit. Tomáš Klus, Nohavica mí oblíbení Kryštof.

Poslech motivačních a vzdělávacích audionahrávek

Čtyři dohody, 7 návyků vysoce efektivních lidí, Mluvte jako profesionál… tyto a mnohé další nahrávky jsem našel na netu, youtube. Řadu dalších jsem získal od přátel na DVD. Spousta jich je právě na Google Play Music – bohužel anglicky. Díky nim jsem si připomínal, jak nakládat se svým životem. Volným časem. Jak správně komunikovat, vést lidi… Zjistil jsem, že jakmile informace nezapracovávám života, stávám se pak přeinformovaný a místo relaxace se z toho stává další zátěž, takže s mírou.

Pohádky, beletrie

Pořád mám na mysli audio. Poslouchám teď Terryho Pratchetta – cestou metrem, když ležím na sluníčku, na procházkách. Je to fajn jenom zavřít oči (mozek nezpracovává vizuální ruchy) a zaposlouchat se do příběhu. Stejně tak jsem poslouchal Werichovy pohádky, Čapka… Opět byl hlavním zdrojem Google Play Music, internet.

Procházky, relax v přírodě

Kousek od baráku máme park, kousek dál Prokopské údolí. Letná, botanické zahrady, Petřín, procházky kolem Vltavy. Na Opatově Kunratický les. V Brně to byl Petrov, Špilberk, procházka kolem přehrady. V Kroměříži nádherná Květná zahrada. Když jsem byl malý, tak byly tyhle činnosti pro mě samozřejmost. Pak jsem na mě zapomněl a až teď je znovu poznávám a objevuji.

Procházka Prahou, Čas pro sebe

Když jsem poprvé šel na procházku do Kunratického lesa (asi po 3 letech, co jsem v lese nebyl), cítil jsem neskutečný klid a zároveň příjemnou energii. Nemusím u toho objímat stromy. Jen tak si lehnout na zem a uzemnit se. Nebo se posadit, zavřít oči a poslouchat okolí – ptáky, ruchy ševelení listů…

Samotná procházka v klidném místě je příjemný nejen pro hlavu, zároveň si tím i vhodným způsobem protáhnu tělo.

Cvičení

O tom, že je pohyb důležitý jsem psal už zde. Přidal jsem si do ranních rituálů cvičení a strečink. Zároveň je fajn se proběhnout jen tak po lese. Někdo vezme třeba kolečkové brusle. Když jsem včera procházel kolem Vltavy, viděl jsem spoustu osamělých běžců, cyklistů, bruslařů.

Stejně tak se množí místa pro cvičení s vlastní vahou v přírodě (Workout), alespoň tady v Praze. I když pár dřepů, kliků a shybů si můžu dát téměř kdekoliv. Workout propaguje v rámci svého projektu Seberevolta i Marek Kaleta.

Čtení

Čtu rád a často. I knihách, které čtu se jsem psal například tady, zde nebo v tomto článku. Zjistil jsem, že když čtu moc vzdělávací a motivační literatury, bývám přehlcený (tím myslím několik knih týdně). Začal jsem je tedy prokládat beletrií. Opět si vybírám. Dříve jsem hodně četl horrory (Kinga), detektivky. Daleko více mi aktuálně sedí právě znovu fantasy nebo cokoliv s jednoduchým příběhem. Abych se jednoduše jenom mohl ponořit do vyprávění a nemusel nad ničím přemýšlet.

Hororry, thrillery, detektivky jsou sice fajn, strachu a stresu si myslím, že máme z vnějších zdrojů docela hodně Zvláště, pokud sleduješ TV, čteš noviny nebo posloucháš rádio – já sám tyto média přestal vstřebávat několik let zpět, ale to je jiná kapitola.

Sledování filmů

Podobně jako s knihou rád jednou za čas vypnu při sledování filmu. Pěkný výčet oblíbených jsem dal sem. Další budou rozhodně přibývat. Řadu z nich dávám na FB.

Do filmu se velice rád ponořím a jsem tady a teď s hrdiny a příběhem. Kolikrát se mi stává, že po něm vlastně ani nevím, o čem byl. Jenom vím, že jsem si ten čas neskutečně užíval, skvěle se bavil, prostě vypnul.

Úklid, péče o sebe

Pro někoho může být úklid činností, kterou zrovna nemají v lásce. Berou ji jako nutné zlo. Já si při svých úklidových rituálech neskutečně odpočinu.

Může to být každodenní ranní mytí nádobí, uklízení oblečení… uvedení bytu a pracovního prostor do stavu ve kterém mi je příjemně.

Jednou za týden se věnuji většímu úklidu, u kterého si pustím nějakou pěknou hudbu nebo audio. Teď jsem přešel na pohádky. Vysávání mě uklidňuje. Utírání prachu. Je to mechanická činnost, u které nemusím na nic myslet. Prostě jenom pracuji rukama. Zároveň tím zbavím domov nepotřebných věcí a je v něm útulněji. V knize o tvorbě hojnosti byla úklidu věnována jedna kapitola. Vyházením starých věcí uděláš prostor pro nové.

V “Jíst, meditovat milovat” byla pasáž, kdy hlavní hrdinka byla v chrámě a jednoduše uklízela podlahu. Celou dobu dělal tu samou činnost, která nikdy nekončila, každý den. Říkali tomu karma joga.

Podobně, jak se věnuji svému bytu se věnuji i svému tělu. Při mytí masíruji jednotlivé části těla. Když jsme měli doma vanu, miloval jsem koupele se vonnými solemi nebo aroma oleji.

Zastřihnu vousy, upravím si nehty. Dříve jsem si je i leštil nejen, že samotná činnost příjemně ukliďnovala, navíc nehty vypadaly velice dobře.

Myslím, že mě v tomhle malinko “zkazila” kniha o etiketě, kterou jsem četl na základní škole. Stálo tam, že by měl mít každý muž pěstěné ruce, upravenou tvář a vlasy, čisté oblečení a boty. Vzal jsem to jako dogma. Co se v mládí naučíš.. 🙂

Masáž

Miluji masáže. Past maséra je většinou “kovářova kobyla”. Masíruji jiné a na sebe často zapomínám. Přitom masáže dokážou krásně uvolnit hlavu i tělo. Úplně skvělá je na to indická masáž hlavy. Drbání, masáž pokožky hlavy, jemné tahání za vlasy, šampóvání, umožní hlavě krásně se uvolnit. Intenzivní vjemy přímo na hlavně většinou přehluší tok myšlenek.

Ajurvédská masáž

Lomi lomi krásně pracuje se svaly. Díky masírování předloktím je vjem jiný, než u klasické masáže, kdy se používají dlaně. Úžasné jsou i horké kameny, kterými se masíruje celé tělo. Ajurvédská masáž zase pracuje s různými vonnými oleji. Dopřál jsem si ji přímo na Srí Lance. Neskutečně uklidňující je proud teplého oleje na střed čela.

Thajská masáž je taková pasivní joga. Masér/ka protahuje celé tělo pomalými pohyby jako při strečinku. Kromě toho, že krásně promasíruje zatuhlé části těla, tak i zvětší flexibilitu. V Thajských masážích jsou masáže vonnými oleji a královská masáž probíhá pomocí měšců s nahřívanými bylinkami. Doporučuji si dopřát minimálně dvě hodiny.

Další příjemnou masáží je kraniosakrální terapie, která napravuje tělo skrze práci s hlavou a páteří. Je to masáž, při které se téměř nic neděje na tělesné úrovni. Žádné hmaty, tlaky… O to větší má pak účinky na úrovni orgánů a psychické.

Doporučuji vyzkoušet i jakoukoliv masáž sportovní, relaxační či kosmetickou.

Masáž - čas pro sebe

Královnou masáží z mého pohledu je celostní smyslná masáž. Někde pojmenovávaná jako tantrická. Zkusit ji můžeš třeba zrovna v našem Spa.

Meditace

Dlouho jsem měl za meditací něco tajemného a mystického. Stav, ve kterém zažiji osvícení (což jsem taky netušil co je a ještě teď to nevím :)). Prostě nic pro mě. Časem jsem zjistil, že je to vlastně něco, co praktikuji už dávno. Když koukám na vision board a představuji si pocit, kdy dělám tu kterou věc.

Stav, kdy si jen tak vyprázdním hlavu a představuji si budoucnost, vizualizuji si situace, které chci prožít se dají taky nazvat meditací. Stav, když jen tak ležím a pozoruji mraky nebo se zavřenýma očima poslouchám příjemnou hudbu. Když sedím v lese a poslouchám zdánlivé ticho. Každý ten stav, kdy mysl oprostím od víru myšlenek.

Meditace

Vše, co mi umožní přejít z hladiny beta, kdy je mozek ve vysokých frekvencích schopen rychle řešit situace (a je nastaven na boj, stres) do hladiny alfa. V té naopak tělo regeneruje a člověk si v mysli může kreativně tvořit nový život.

Když jsem byl na základní škole, tak jsem si koupil knihu “Silvova metoda”. Využíval jsem technik, kdy se můžu dostat do stavu alfa tenkrát při učení (hlavně předmětů, které mě nebavily :)).

Později jsem se s prací v hladině alfa setkal na semináři Jitky ŠevčíkovéRedukce stresu a práce v hladině alfa”. V Energy Streamingu v meditacích ve kterých jsme si tvořili své vize. Tady si můžeš jednu vyzkoušet. Meditace je za polovinou nahrávky.
S meditací pracuje i Andy Winson a další. Přímo Silvově metodě se věnuje Dragan Vujovič. Technik a cest, jak se do hladiny alfa dostat je mnoho. Sám si vyber, která bude sedět zrovna tobě.

Spánek

Ano. Někdy, když frčím na plné obrátky, práce mě baví a mám pocit, že bych mohl takhle makat ještě týden a budu v pohodě si prostě řeknu, že tělo potřebuje své, a nevylezu z postele. Úplně super je, když třeba zrovna prší. Déšť mě příjemně uklidňuje.

Spánek se nedá nijak nadehnat a když se přespím a jsem pak celý den jako praštěný, tak to není zrovna příjemné. Když se “vyspím do růžova”, dovolím si nikam se nehnat, nic neplánovat, nestíhat, je to super pocit. Po větším psychickém vypětí (náročnější školení, spousta klientů) pak spím klidně i 15 hodin. Tělo si krásně odpočine, zregeneruje.

Určitě mohou patřit do času pro sebe některé koníčky. Třeba rybaření, vkládání známek do alb, malování, hraní na nějaký hudební nástroj…

Čím trávíš svůj čas pro sebe ty? Poděl se se mnou a ostatními. Inspiruj.

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.