Holduj tanci, pohybu!

Pohyb by měl být nedílnou součástí života. Byl jsem proto překvapený, kolik lidí v mém okolí se nevěnuje aktivně žádné sportovní aktivitě, procházkám. Uvědomil jsem si, že sám jsem si tím obdobím taky prošel. Zároveň jsem toho hodně vyzkoušel a rád se o to podělím pro inspiraci.

Že má pohyb spoustu benefitů nemusím určitě připomínat. Kromě toho, že díky pohybu pečuješ o svůj kardiovaskulární systém, vyplavuješ i endorfiny – hormony štěstí. To pomáhá zrelaxovat mysl, která bývá přetížená přemýšlením nad prací, vztahy, u řady lidí řešením příběhů, které se jim honí v hlavě (to je ale na jiný článek). Předcházíš tím největší civilizační chorobě a tou je stres spojený s depresí.

Když si vybereš běh, cyklistiku, brusle, turistiku…, jsi navíc ve spojení s přírodou. Při pravidelné pohybové aktivitě, spojené ještě se zdravou stravou (té se budu věnovat jindy) navíc předcházíš nemocem. Tělo, když je psychicky vyčerpané a nestaráš se o ně navíc fyzicky, tak si vybere svou daň chřipkou, nachlazením. Naopak pohybem a sportem utužené tělo i dobře vypadá.

Vezmu pohybové aktivity, které jsem si vyzkoušel nebo mě zaujaly, jak šel čas. Protože moji rodiče byli odpůrci televize, které říkali zloděj času (proto jsme ji ani nevlastnili). Trávil jsem svůj čas většinou venku. Lezení po stromech už možná někde sport je, začnu ale jiným. Každý sport jsem hodnotil pouze z mé zkušenosti. Berte hodnocení s rezervou.

Cyklistika

Své první kolo jsem dostal někdy v osmi letech a už tenkrát jsem se do něj zamiloval. Druhé kolo mám možná ještě teď někde schované na půdě nebo ve sklepě. Třetí, jsem nechal na koleji, na které jsem bydlel. Na základní škole jsem cestoval nejčastěji jen tak s mapou v batohu, podle které jsem se orientoval, kde asi jsem. Vozil jsem s sebou nejčastěji jenom lehkou svačinu v batohu a knihu. S tou jsem pak zastavil na nějakém příjemném místě a četl jsem si. Nejlépe právě na stromě v lese, kde byl klid.

Cestoval jsem většinou sám. Jízda po lese mě obrovsky bavila. I když tehdejší silniční kolo na ní nebylo moc připravené a to jsem ještě byl rád, že jsem se nenechal dědou přesvědčit na jeho oblíbenou Favoritku s galuskami.

Benefity cyklistiky z mého pohledu: pohyb na čerstvém vzduchu, klid (při projížďce lesem, sám). Na kole se dá pohybovat docela rychle, díky nosičům na vodu a další věci jsem nemusel nic tahat na zádech.

Nevýhody: občas jsem zmokl, případně zabloudil.

Bojové umění

Na základní škole jsem taky začal s  bojovým uměním.  Poslouchal jsem v rádiu povídky o  ninjích, což mě inspirovalo. V detektivkách, které jsem četl, některé postavy taky bojové umění ovládaly. Začal jsem tedy chodit do jiu jitsu. Kdo kdy zkusil nějaké bojové umění poznal, že je to nejen fyzický, ale hlavně psychický tréning. Zvláště při cvičných soubojích.

Musel jsem se připravit, že dostanu ránu a zároveň se nebát taky soupeře zasáhnout, skolit na zem. Díky  tomu, že jsem byl nejmenší, byla většina soupeřů minimálně o hlavu vyšší. O to vetší odvahu to chtělo. Bojové umění je i o obratnosti, postřehu a výdrži. Při soubojích kolikrát nevyhrával ten silnější, ale ten, který to udýchal.  Zvláště při chvatech a hmatech, kdy jsme se  snažili toho druhého dostat na lopatky.

Benefity: Obratnost, síla, soustředění, odvaha, postřeh, vyšší sebevědomí.

Nevýhody: Občas nějaké zranění.

Turistika

Na základní škole jsem začal v  pionýru, později turistickém oddílu mládeže (TOM –  Woodcraft), potom ve Skautu. Kdo v nějakém turistickém oddílu případně skautu byl ví, že to nebylo jenom o turistice.  Lasování, horolezení či slaňování, lezení po všem možném a samozřejmě workout (cvičení s vlastním tělem) bylo nedílnou součástí  (zvláště, když  měl někdo jako já na některé věci vlastní názor, tak se mohl uklikovat :)).  Tůry byly většinou během celého roku. Nezapomenu na jednu zimní, kdy jsme šlapali v závějích, které jsem měl tenkrát do pasu s batohem na zádech málem větším než já sám.

Benefity: Pohyb na čerstvém vzduchu, vytrvalostní aktivita, občas slaňování, lezení.

Nevýhody: Občas jsem zmokl, víc mě nenapadá

Veveří - turistika, pohyb

Lezení

K lezení po skálách, umělých stěnách jsem se dostal v několika svých životních obdobích. První bylo právě na základní škole, kde jsme se základy horolezení učili v turistice. Líbilo se mi lozit po skalách bez jištění i s provazem. Tam jsem si navíc užíval slaňování (můžeš znát z akčních filmů, třeba v Mission Imposible se Cruise každou chvíli houpe na nějakém laně, po kterém se pohybuje shora dolů, třeba po budově).

Při lezení byla důležitá koordinace pohybů a správné rozložení váhy. Zároveň jsem se musel unést – mít docela silné ruce, prsty.  Rovněž se asi nepoleze dobře člověku s bříškem, takže celková dobrá fyzická kondice byla téměř nutnost. Při lezení ve větších výškách člověk potřebuje i notnou dávku odvahy. Dá se tím skvěle překonávat strach z výšek. Ano, i já měl strach, ale touha vylézt až nahoru na skálu byla silnější.

Benefity: Koordinace, výdrž, práce se stabilitou, zpevněné tělo, překonávání strachu z výšek.

Nevýhody: Občas jsem se na laně potloukl, když jsem se špatně chytil a “spadl”. Ano, bez lana bych byl kolikrát mrtvý.

Tanec

Tanci a jeho přínosům jsem věnoval celý článek. Mé taneční začátky nebyly v párovém tanci. Na diskotékách/rockotékách to bylo spíš takové poskakování a  co si tam člověk vymyslel. Na začátku si pamatuji, že jsem měl co dělat, abych nějak sladil ruce s nohama a samozřejmě mi běželo hlavou, jak asi u toho vypadám. Později jsem se na to, co si o mě okolí myslí vykašlal a prostě jsem si řádil, jak mě napadlo. Na střední to bylo v období, kdy jsem dělal DJ a v tu samou dobu chodil pravidelně 3x týdně na rockotéky.

Na vysoké škole, když jsem slyšel hrát hudbu v klubu poblíž a nebyl tam, tak jsem z toho byl celý nesvůj. Později jsem roztancovával lidi na parketu. Nikdy jsem nebyl velký příznivce alkoholu, takže to nebylo jak zpívá Vojta Dyk “dokud nejsi na sra*ky, tak na svý formě pracuj, ještě 4 panáčky ..4-3-2-1- tancuj”. Tancovat celou noc musí člověk hlavně udýchat. Tím nemyslím ploužáky :). Endorfiny vyloučené tancem při hudbě, kterou máš rád taky udělají svoje. Odpočinek při už zmiňovaných ploužácích je tím, o čem jsem psal zde.

Behefity: Fyzická kondice, zvýšení sebevědomí, koordinace, ovládaní jednotlivých svalových skupin (vlny hrudí, rameny, kyčlí…).

Nevýhody: Po protančené noci se i bez alkoholu špatně vstává, s alkoholem si to nedokážu vůbec představit.

Pohyb, tanec

Spinning

Než jsem si na vysoké koupil nové kolo, chodil jsem alespoň na indoor cycling, spinning. Až na místě jsem zjistil, že to s mými pohoda projížďkami na kole nemá moc společného. Že je to kardio aktivita, navíc s pořádnou drezůrou. Chodil jsem cvičit 3 roky 2x- 3x týdně a obrovsky mě to bavilo. Spojení hudby a nijak náročného pohybu (šlapání) ještě pod vedením  mi pomáhalo aktivně zrelaxovat a vyponout  hlavu.  Navíc  pohybem vyplavené endorfiny způsobovaly nakažlivý úsměv. Tím, že makají hlavně nohy – velké svalové partie, tak spotřebovávají i docela dost energie. Kdo se dobře stravuje, tak při spinningu jen tak nepřibere a rychleji shodí.

Benefity: Dobrá fyzická kondice, vytrvalost, úbytek tuku.

Nevýhody: Dva někdy i pět dní po lekci, na které jsem si dal do těla, jsem nemohl vyjít schody, natož sejít. Pokud jsem na delší dobu přestal a znovu začal, trvalo mi delší dobu dostat se do kondice.

Joga

Na vysoké jsem toho vyzkoušel docela hodně. Pohybové aktivity byly skoro zadarmo, navíc v tělocvičně přímo před kolejemi. Jóga byla jednou z nich. Vyzkoušel jsem i power jogu, později kundalini jogu. Všechny měly společné asány, při kterých jsem si skvěle protáhl tělo. Protože jsem se musel na každý pohyb soustředit, abych jej dělal důkladně, pomohla mi krásně pročistit hlavu. Kundalini joga pod vedením mé kamarádky Adély mě díky svým dynamickým prvkům krásně nabila. Chodívali jsme na ní po práci a pak jsem byl vždy jako králíček durracel, protože krásně rozproudila energii v těle a oživila.

Protahování obecně by mělo být součástí běžného života nejen ve sportu. A nemusí to být přímo joga. Na parašutistickém výcviku, který jsem absolvoval byl  na protahování  kladen velký důraz. Říkali nám “čím větší máš flexibilitu, tím větší máš v životě možnosti”. Souvislost byla v tom případě větší než jenom na tělo. Možnosti souvisely i s kreativitou, zdroji, nadhledem.

Kočky se díky protahování udržují v kondici. Jeden z trenérů paravýcviku se protahoval, kudy se hnul. Flexibilita je potřebná nejen ve vzduchu, při volném pádu, ale hlavně při dopadu. Jakmile jsem zkrácený, ztuhlý, daleko rychleji dojde k úrazu. Joga umožňuje flexibilitu získat.

Benefity: Skvělá flexibilita, relaxace, při kundalini józe zvýšení energetické hladiny.

Nevýhody: Při nízké flexibilitě jsou některé asány ze začátku bolestivé.

Joga, protažení

zdroj: wiki

Cvičení na míči

Vždy jsem si myslel, že cvičení na míči je tak možná pro maminky, které se na něm válejí a vůbec jsem si nedovedl představit, o co vůbec jde. Tak jsem to prostě zkusil. Byl jsem překvapený, jakou škálu pohybů na něm můžu provádět a co tím vším mohu zpevnit, posílit.  Nejvíc jsem asi pracoval se střední částí těla, která je zodpovědná za stabilitu. Jenom sedět na míči (nebo více klečet) a udržet rovnováhu je docela makačka. Pak jsme samozřejmě dělali různé posilovací cviky na ruce, nohy. Mě samotného asi nejvíce bavilo poskakování na míči ze strany na stranu 🙂 Už si ani nepamatuji, jestli to byla jenom taková kulturní vložka nebo jsme tím opravdu něco procvičovali.

Benefity: Zpevnění těla, koordinace, rovnováha.

Nevýhody: Nic mě nenapadá, jenom při ztrátě rovnováhy si mohl občas někdo natlouct.

Tae-bo

Tae-bo vychází z kombinace taekwado a boxu. Jsou to prvky z nácviku v dynamickém kardio režimu (kopy, výpady, kryty). Na konci byla ještě posilovací část, kde jsme se věnovali postupně celému tělu při workoutu (cvičení s vlastní vahou). Na tae-bo jsem chodil asi rok v rámci členství v klubu Star Trac a Lucka Hrdličková, které cvičení vedla dělala vše s maximálním nasazením a zápalem. Cvičení vedlo ke zpevnění celého děla a zároveň kardiovaskulárního systému přirozenou formou. Navíc jsem si připadalo jako fighter 🙂

Benefity: Posílení a zpevnění celého těla, kardio, nácvik jednoduchých prvků bojového umění.

Nevýhody: Když se to dělá opravdu pořádně, tak pak bolí vše, co se cvičilo, záleží na  tom, jak je člověk k sobě poctivý.

Tae-bo, pohyb

Zdroj: wiki

Fitness

Do posilovny jsem začal chodit někdy na střední, protože jsem prostě “chtěl být namakaný” a vypadat dobře. V začátcích jsem cvičil podle různých časopisů, rad kolegů, kamarádů, později internetu. Až na výcviku na fitness trenéra, který jsem absolvoval  před pár lety, jsem zjistil, jakých všech chyb jsem se dopouštěl. Díky nesprávnému přístupu ke svému tělu jsem malinko zničil záda, namohl klouby, zbytečně zkrátil svaly.

Tím rozhodně od fitness neodrazuji. Mé doporučení je: měj s sebou při cvičení trenéra, nechej se změřit (zkrácené a oslabené svaly), nechej si udělat cvičební plán tobě na míru a minimálně v začátcích se nech trenérem vést a kontrolovat správnost cviků. Navíc není trenér jako trenér, jak jsem zjistil, ale to už je jiný příběh. Dobrou literaturou pro studium je Tvarování těla od Petra Tlapáka.

Momentálně bych se do fitka nevrátil protože většina cvičení je na izolovanou skupinu svalů, navíc jsou potřeba činky, stroje… Vydal jsem se cestou cvičení s vlastní vahou případně jednoduchým univerzálním nástrojem (kettlebell).

Benefity: Zpevněné, svalnaté tělo, sexy postava.

Nevýhody: Při nesprávném cvičení si můžeš více ublížit (zkrácené svaly, horní či dolní skřížený syndrom).

Fitness, pohyb

zdroj: wiki, autor: www.spreadfilms.de

Plavání

Plavání mě vždy obrovsky bavilo už jenom proto, že jsem ve vodě cítil neskutečnou volnost. Zamiloval jsem si ho už ve školce. I přesto, že jsem se dlouho bál skákat šipku a nikdy jsem se nenaučil kraula. Plavat jsem chodil cca 5 let pravidelně jednou týdně. Nejvíc se mi vždy líbilo potopit se a plavat pod vodou, kde jsem slyšel jenom tlumené zvuky. Nejlepší bylo ještě zavřít oči. Proto mě láká free diving – potápění bez přístrojů.

Případně se jen tak nechat se zavřenýma očima unášet vodou. To jde velice dobře na klidném moři. Dobré jsou k tomu i různé termální prameny s vysokou slaností (například v Maďarsku). Tam se člověk i krásně zahřeje. Samozřejmě, že je to příjemnější, když je tam člověk sám (nebo méně lidí). To do vás nikdo nestrká. Krásně u toho vždy zrelaxuji, vypnu hlavu…. Když plavu v moři, kde jsou navíc nějaké korály, barevné ryby, tak si i užiju krás přírody. Jedním z mých přání je plavat s delfíny.

Benefity: Uvolnění celého těla, posílení nohou, zpevnění trupu, rukou, relax, uvolnění (při splývání, potápění). Pozorování podmořských krás.

Nevýhody: Na koupališti si člověk ve vodě moc nezarelaxuje, moře je trochu z ruky.

Kettlebell

Tento způsob posilování a zvyšování fyzické kondice jsem objevil teprve nedávno. Na jedné z akcí jsem viděl slečnu (díky Mário), která seděla celou dobu jako by snědla pravítko. Zkoušel jsem to taky tak (po tom, co Mark Dzirasa na “Mentalitě úspěchu” řekl, že rovná páteř pomáhá k hojnosti jsem měl o to větší motivaci) a po dvou dnech sezení mě bolely záda. Zeptal jsem se jí, v čem je ten trik a řekla mi o kettlebellu. Po několika dnech studií stránek a videí jsem si řekl, že to prostě zkusím. Cvičíme s jednoduchým nástrojem, kterým je koule s navařeným držadlem.

Před samotným cvičením je velký důraz kladen na protahování. Celých cca 15 minut se válíme válci pro uvolnění svalů. Protahujeme se jednoduchými cviky podobnými joze. Potom přejdeme na komplexní cviky s kettlbellem. Výhoda těchto cviků je, že posilují téměř celé tělo a postupně se při cviku zapojují jednotlivé svalové partie. U základního cviku “swing” se navíc pracuje dynamicky se závažím v krátkých sériích v delším cyklu (například 12 swingů během minuty a 20 opakování), což kromě zpevnění svalů skvěle nahrazuje kardio. Díky tomu, že cvičení vede nejen k větší síle, zpevnění středu těla a koordinaci, ale i k dynamice, výbušnosti a výdrži, hodí se jako skvělá průprava pro bojové sporty. Díky tom, že  se v prvních  měsících věnuje důraz na celkové zpevnění těla, zad, břicha, skvěle se hodí pro všechny “kancelářské krysy”, IT pracovníky a podobně. Cvičí se bez obuvi, rukavic, pouze s kettlebellem.

Benefity: Už při prvních několika týdnech zpevnění středu děla, zbavení se bolesti zad, později bolesti kloubů, celkové zpevnění těla, zvýšení flexibility, výbušnosti, výdrže. Pokud chci cvičit doma, stačí mi kettlebel a malý prostor.

Nevýhody: Cvičení vypadá na pohled jednoduše, ale je opravdu náročné.

Ve výčtu dalších pohybových aktivit, které jsem zkusil bych mohl ještě pokračovat dál: chi-toning, brusle, pilates, lyžování (i když tomu jsem nikdy moc neholdoval), bailoterapia (něco jako Zumba), boot camp, cvičení pro zdravá záda, pevné břicho, běh, jízda na koni…

Mým cílem bylo ti ukázat, že toho, co můžeš dělat je docela hodně a i ten nejmenší pohyb ti pomůže. Holky v mém okolí chodívají na pole dance (tanec na tyči), AY Fly Training (joga na šátku visícím ze stropu), Slackline (chůze po laně), různé druhy tanců, aerobních cvičení (alpining, aquareobic)… Maminkám doporučuji Strollering (cvičení s kočárky). Cokoliv tě zaujme, vyzkoušej. U velké řady aktivit mají zkušební hodinu zdarma.

AY FLY Training v Aerobic studiu Ostrava

Nejčastější výmluva je “nemám čas”. Jednoduše si ho udělej. Podívej se, kterým aktivitám se nemusíš tolik věnovat. Koukání na televizi, práci. Ano, když budeš pracovat a nebudeš relaxovat aktivně, budeš zanedbávat své tělo, kromě toho, že velice rychle vyhoříš, tak tě brzy skolí nějaká nemoc. Vím, pro spoustu lidí je nemoc “normální”, protože pak si nadopují prášky a stejně jdou pracovat. Opravdu je to řešení? Jak dlouho si myslíš, že to tělo vydrží?

Jeden můj kamarád měl infarkt v 25. Prostě se upracoval. Další kamarádka zkolabovala během svého vystoupení. Bylo jí lehce přes 20. Já sám jsem během jednoho roku jezdil z místa na místo, kde jsem školil a většinu času jsem strávil cestou autem a školením. Můj pohyb byl do auta, z auta do školící místnosti, do auta a na hotel. Výsledek? Díky bagetové dietě 13 kilo navíc.

Zadýchával jsem se při výstupu po schodech do prvního patra (dříve jsem byl zvyklý schody běhat). Málo pohybu se podepíše i na sexuální výkonnosti u mužů (u žen nemohu soudit, nejsem žena :)). Možná je to i tvůj případ, ale svádíš to na věk nebo kdo ví co.

Jednou jsem si na koupališti povídal se svalnatým mladíkem, který mi vyprávěl, jak předcvičuje nějaké aerobní cvičení. Sympatický třicátník řekl bych. Až jeho kamarád mi řekl, že mu bylo 76. To všechno díky sportu, kterému se věnoval, zdravému jídlu, relaxaci.

Udělej si z tvého pohybu pravidelnou aktivitu. Já cvičím většinou ráno. Stačí 10 – 15 minut. Protažení, nějaké základní cviky celé tělo, lehké kardio. Abych nemusel přemýšlet co cvičit, stáhl jsem si aplikaci do mobilu. Takových jsou desítky pro různá zařízení. Vyber si, která se ti libí, řada z nich je zdarma. Ta má mě při pravidelném cvičení upozorňuje na čas, ve kterém cvičívám, že bych si měl zacvičit.

Aplikace cvičení

Pokud ti vládne diář, nejlépe v mobilu s upomínkami, svou pohybovou aktivitu si zanes i tam. Doporučuji naplánovat pravidelně do budoucna. Pamatuj – pohyb má prioritu před prací! Sám si zkusíš, že když budeš mít více pohybu, budeš mít více energie a ve finále toho uděláš více. Když jsem ještě dělal ve financích, obchodní ředitel na jednom školení říkal “nemáš čas na oběd? Tvoje chyba, dej si oběd do kalendáře jako povinnou aktivitu, když máš tendenci si tam dávat schůzky nebo obědvej s klientem”.  Obdobně je to i s pohybem. Viděl jsem u kamarádky v diáři v mobilu i motivační citáty s obrázky, ale to je jiná kapitola.

Nedokážeš se do pohybu dokopat sám? Najdi si trenéra, kamaráda, sparring partnera, se kterým budeš cvičit. Na výšce jsem chodil do posilovny s kamarádem a pravidelně jsme se hecovali, abychom šli a nevyšli ze cviku. Chceš trávit čas s rodinou? Vymysli pohybovou aktivitu, kterou můžeš dělat i s nimi. Kdy jsi byl naposledy na výletě? Procházce? V aqauparku?

Až si najdeš sport, který tě opravdu chytne, uvidíš, že budeš chodit rád. Zvláště, když tam budou fajn lidé. Najdi si takovou skupinku lidí, která ti vyhovuje. Já dříve chodil mezi salseros jenom proto, že byli v pohodě, veselí, dokázali se bavit bez alkoholu. A to jsem ani neuměl tančit.

Že to stojí peníze? Kolik že tě stoji procházka? Nebo běhání? Řadu cvičeni s vlastní vahou můžeš dělat doma nebo venku a nepotřebuješ o tomu nic. Jenom trochu prostoru. Kolik tě stojí léky, když jsi onemocníš? Neboj, v řadě případů jsem uvažoval jako ty. “1500 měsíčně za členství ve fitku? To je moc!” Pak jsem platil mnohem více a byl jsem tam každý den ráno i večer. Proč? Rozmanité pohybové aktivity, super lidi.

Důležité je začít a vytrvat minimálně první 2 měsíce. Až uvidíš výsledky, pochopíš přínosy. Ať už to bude plavání, tanec, kolečkové brusle nebo jenom delší procházky.

Tak co? Hledáš na internetu, jakou pohybovou aktivit začneš dělat? Nebo se koukáš, jaké je počasí na procházku po parku? Pokud máš nějakou činnost, kterou můžeš inspirovat ostatní, poděl se o ní. Třeba zrovna ty někoho rozhýbeš. Těším se na vaše příspěvky a teď hurá ven!

Petr Popek

Petr Popek

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *