Jak jsem se soudil…

Když jsem byl mladší, chtěl jsem zažít, jaké je to u soudu. Byl jsem velký fanda seriálu Jake a tlusťoch. Přání se mi splnilo. Bohužel to nebylo tak veselé, jak jsem si to představoval. Jak jsem k tomu přišel a co jsem si odnesl do života? Čti dál zvědavče 🙂

“Musím Vám oznámit, že se nedohodneme. Budeme věci řešit více pragmaticky, bez zbytečných emocí. Podávám na Vás žalobu.” Tato slova byla jedna z posledních, které jsem slyšel z úst své klientky, říkejme jí třeba Sabina, po více než roce “spolupráce”, na schůzce, která byla během 2 měsíců 2x klientkou odložena. Cestoval jsem kvůli tomu celou hodinu. Doma si před tím několik hodin připravoval návrh smírného řešení. Poučen právníkem jsem jí řekl, že se vše může dlouze táhnout – bez výsledku. Dle jeho pohledu je vše tvrzení proti tvrzení a protože jsme každý z jiného důvodu odstoupili od smlouvy, stejně nás budou tlačit k dohodě.

Čekal jsem tedy, co se bude dít. Po 2 měsících komunikace datovou schránkou – důkazní materiály, nějaké právní abrakadabra… předvolání. Soud se bude konat tehdy a tehdy v Karviné. Ehm… Já i klient jsme z Prahy. Zní to divně, ale těšil jsem se. Můj první soud! Selfíčko se soudkyní na FB… Dobře, konec legrace. Zároveň mě zajímalo, jak vše bude probíhat a kdo z obžaloby bude přítomen u soudu.

Den před samotným soudem jsem měl schůzku s advokátkou. Řekl jsem jí svůj pohled na věc. Vytáhla ze spisů, co je důležité u soudu řešit a co ne. Sepsala si případné svědky a instruovala, co a jak… Nebudu ti tady popisovat celý soudní proces. Shrnu jen, co jsem si z toho odnesl do několika bodů, které můžeš využít pro své budoucí podnikání. Nemusíš dělat chyby, které jsem už udělal já.

1) Jasné dohody a vždy písemně

Jakmile s někým spolupracuješ, vždy měj s ním před samotnou spoluprací jasnou dohodu. Stačí klidně e-mailem. U větších zakázek smlouvu (i přesto, že to bereš jako opruz). Mělo by v ní být:

Co, kdy, kdo dodá, dokdy, v jaké formě a za kolik. Zároveň, co se stane, když NEDODÁ (kterákoliv ze stran) ať už my dílo nebo zákazník podklady.

Mně hodně pomohlo, že jedním s mých předchozích klientů byl právník Marek Odrobina, kterého online Právo na úspěch se právě tímto zabýval. Smlouvy a tipy na jejich psaní byly jedním z videí zdarma. Doporučuji shlédnout a stáhnout e-book s tipy 🙂

2) Ber zálohy

Zálohy pomohou regulovat tvé cash flow a zároveň selektovat klienty. Jakmile nemá někdo na zálohu, jak to bude asi s jeho platební morálkou v budoucnu? “Peníze Vám dáme až vyděláme” je past, do které jsem se nejednou chytil (nepoučitelný, co?). Občas se stalo, že klient přestal komunikovat, protože o projekt ztratil zájem (viz případ) nebo se prostě vydal jiným směrem.

Zálohy ber i u menších projektů, které mají trvat krátce. Protože ono “krátce” se může někdy protáhnout. Nám se projekt protáhl o více než tři čtvrtě roku a nakonec se jej zákazník rozhodl nespustit. Hádejte, kdo měl za sebou všechny náklady subdodavatelů? Ne, zákazník to nebyl. Můj právník mě naučil brát si 60% jako zálohu předem. Nutno dodat, že mě to učil u svého vlastního projektu, kde byl on mým zákazníkem. Mimochodem další z Markových videí je právě na toto téma.

3) Sleduj a zajisti dodržování dohod

Pokud se na něčem dohodnete, mělo by vše být dodrženo. Oboustranně. Hlídej si sám i své dohody.  V případě, že se dohody nenaplňují (termíny dle harmonogramu, spolupráce neklape jak má), je třeba vše řešit v danou chvíli. Telefonicky nebo lépe e-mailem.

4) Důvěřuj ale prověřuj

Jsem hodně důvěřivý člověk. Věřím, že zákazník zaplatí, jakmile slíbí. Že dodá podklady, jakmile slíbí. Podobnou důvěru jsem měl i u členů týmu. Při některých zakázkách, kde jsem jako agentura přeprodal práci subdodavatele, se mi stalo, že ten vyfakturoval a… v zápětí klient reklamoval produkt či službu a chtěl své peníze zpět. Bohužel jsem v tu chvíli nepohlídal kvalitu produktu či služby při jejím předání a s důvěrou proplácel fakturu.

Jakmile do něčeho dáváš své jméno (i za firmu), zkontroluj vždy, zda je to v pořádku a zda ty sám by ses pod to podepsal. Stejně tak prověřuj i svou předanou práci. Případně jestli jsi dostal to, na čem jste se dohodli (pokud jsi zákazník). Písemné potvrzení převzetí je samozřejmost. 

5) Pozor na cenu služeb/produktů

Nejlevnější nemusí znamenat, že ušetříš. A vysoká cena taky není zárukou kvality. Jakmile s někým jednáš, podívej se na jeho předchozí projekty. Vezmi si reference od jeho zákazníků. Zjisti, jestli má zkušenost se svou prací v tvém oboru.

V mém případě jsme vzali kameramanku, které videa vypadaly skvostně. Měly šťávu, byly v nich emoce. Krásně zpracované. Holčina navíc studovala filmařinu. Její cena byla hluboko pod cenou jiných kameramanů. Juch! Výhra! Zdaleka ne… Slečně kreativní filmy šly. Marketingová videa už tolik ne. Osobu neuměla ani pořádně nasvítit, natož vše sestříhat tak, aby se video dalo použít v kampani. Stálo to čas zákazníkův, lidí kolem, vybavení, náklady za prostory – vše v penězích z mého účtu. Nový kameraman už měl potřebné vybavení i um. Jenže stál asi 4x tolik. S tím už se nepočítalo v rozpočtu kampaně. Takže zase z mé kapsy.

6) Vždy měj vše písemně

Změnil se termín v harmonogramu? Písemně odsouhlasit. Je potřeba zvýšit cenu? Písemný souhlas. Dohodli jste se na jiném produktu, “drobné” změně v čemkoliv – ústně, po telefonu? Krátce si to ještě sdělte písemně. Důvod je prostý. Teď o změně či dohodě oba víte. Za pár dní už budete matně lovit v paměti, jak to asi bylo a kdo, co, kdy řekl.

Jeden klient mi pokaždé, když ode mne obdržel e-mail volal, aby vše “rychle a stručně” vyřídil (hodinový telefonát většinou o ničem, kde zazněla i dohoda). Vždy jsem žádal o písemné potvrzení dohody. Prý na to nemá čas. Vše jsme si řekli po telefonu. Po určité době jsem si jeho telefonáty začal nahrávat, abych měl dohody doložené. Jaké bylo jeho překvapení, když jsem mu to oznámil a s nahrávkou dohody dodržoval její splnění. Očividně to neměl nikdy v plánu. Jiný se zase sám přistihl, že mi do telefonu sdělil jenom část informací. “Jsem si myslel, že jsem to řekl…”. Bohužel zůstalo jenom o tom, že si to myslel.

No a když přijde na lámání chleba (třeba zrovna v mém případě u soudu), důkazy jsme sháněli na začátku převážně písemné. Ano, nahrávky a výpovědi svědků jsou taky možné. Písemně je to jednodušší – můžeš najít v dohodě stěžejní místo klidně pomocí fulltextového vyhledávání a zvýraznit. A to nejen u soudu.

7) s.r.o. = bezpečí

Živnostenský list máš a už podnikáš… Když jsem se začal soudit, tak mi právnička povídá “A to máte smlouvu na s.r.o. nebo na sebe? Pokud to máte na s.r.o, tak ho prostě položíme a tím se můžete rozloučit se závazky, se kterými nesouhlasíte. “Prosím?” zněla moje reakce. “Já jsem poctivý člověk, takové věci se mi nelíbí.” “Tenhle způsob chrání poctivé lidi před těmi, kteří si na něm chtějí smlsnout.” byla její odpověď. Samozřejmě, že byla smlouva se mnou na mé IČ a tím pádem ručím svým majetkem (u s.r.o je ručení do výše základního vkladu). Takže smůla…

Ještě jeden tip nakonec. Možná tě v dnešní době obzvlášť překvapí. Vždy jednej poctivě a dělej věci tak, jak nejlépe umíš. K soudu budeš moci jít s čistým štítem bez obav, co se tam kde na tebe vyhrabe. Já ti samozřejmě přeji, aby ses nesoudil. V tom případě se ti bude rozhodně mnohem lépe spát.

No a jak to celé dopadlo?

Soud měl jedno jediné stání, po kterém jsme se dohodli smírně. “Vrátil” jsem část zálohy (z mé vlastní kapsy, protože peníze šly za dodavateli a na další výlohy).  Zákazník má torza svého produktu, který může uvést na trh, pokud ovšem bude chtít. Já zase zkušenost, ze které se můžu poučit.

Zákazníka celá záležitost (dle žaloby) vyšla na cca 40.000, mě na cca 13.000 (náklady na právníky atd.) Nepočítám čas strávený nad důkazy, cestováním, soudem… Částka, kterou jsem “vracel” se rovnala té, kterou jsem měl ve smírném návrhu připravenu, že si zákazník může u mě vybrat ve službách při podpoře jiného produktu. Z mého pohledu win-win řešení. Mě to nebude stát peníze a zákazník díky mému know-how v marketingu může vydělat násobně. Tato část už na schůzce neproběhla.

Ano Marku, vím, že jsi mi to všechno říkal. Jo a do budoucna si budu dávat pozor na to, co si přeji. Protože se přání plní… 🙂

Udělal jsi nějakou chybu, díky které ses poučil? Poděl se v komentářích.

Petr Popek

Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy.
“Žij svůj sen” je čím se sám řídí.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *