Jak zatočit s emocemi a křivdami?

Stává se ti, že s tebou někdy cloumá vztek? Zažíváš záchvaty žárlivosti či zlosti? Hlavou se ti honí staré křivdy. Potkat člověka, který ti ublížil, tak to buď špatně skončí pro něj nebo alespoň pro tebe (pukneš vzteky). Co když se můžeš svých emocí zbavit a to docela jednoduše?

Během svého života jsem si prošel různými obdobími, kde na mě měly negativní emoce větší či menší vliv.

Jako dítě jsem moc nechápal hádky rodičů. Už vůbec ne křik či agresi, pokud jsem něco provedl nebo neprovedl (tím myslím třeba neuklidil, neumyl nádobí…). Jako malému pozorovateli života mi brunátná tvář mámy, rozčilená gesta, křik a třískání vším možným připadalo jako skvělé divadlo, kterému se můžu jedině smát.

Později i já se naučil hrát toto divadlo. Ať už to byly žárlivé scény s partnerkami nebo občasný konflikt s nadřízeným. Hádky kvůli malichernostem, většinou bez konce. Určitě znáš scénář, kdy se s někým začneš hádat a později jako argumenty taháš, kdo kdy komu co provedl nebo naopak neprovedl. Staré křivdy, které si pamatuje většinou jenom ukřivděný.

Naučil jsem se nehádat se. Jak pracovat s emocemi během komunikace jsem psal už zde. Co ale s těmi napáchanými křivdami? S těmi příběhy, na které když pomyslíš, tak se ti pění krev, srdce se ti rozbuší a chce se ti křičet nebo brečet?

Křivd jsou 3 druhy. Jedny pácháš ty na někom. Druhé páchá někdo tobě a ty třetí pácháš ty sám na sobě. Já byl expert hlavně na ty třetí. O co jde? Pocit, že mi někdo ubližuje a ani slovem jsem se té osobě o tom nezmínil. Jednoduše proto, abych nevyvolal hádku.

emoce

Jak s křivdami zatočit?

V prvé řadě je dobré uvědomit si, že křivdy jsou jenom TVÉ příběhy o tom, co se jak stalo. Něco se odehrálo nějak (fakt) a ty sis kolem toho udělal příběh.

Příběhy (nebo křivdy chceš-li) tě obírají o energii. Zvláště, když máš tendence si je neustále promítat v hlavě. Jakmile se zbavíš svých křivd, získáš zpět svou energii, kterou můžeš využít pro další růst a tvorbu.

Jak vzniká příběh?

Ukážu ti to na příkladu. Do kupé si k tobě přisedne pán s několika dětmi předškolního věku. Děti skáčou po sedačkách, křičí, obtěžují cestující. Pán sedí vedle tebe, kouká z okna, nevšímá si jich. “Nějaký buran s rozmazlenými fakany,” říkáš si. A tím si tvoříš svůj příběh. Nedá ti to a upozorníš pána na chování dětí, ať si je srovná.

Pán odvětí: “Právě jedeme z nemocnice, kde právě umřela jejich matka. Nevím, co teď dál se životem, navíc se čtyřmi dětmi na krku a ony se s tím taky nejspíš vyrovnávají. Obvykle takhle nevyvádí.” Tady máš příběh pána. Změnil se tvůj pohled na celou situaci?

Teď si představ, že ty sám máš o některých situacích, které tě vnitřně sžírají vytvořený příběh.

Pokud se křivd chceš zbavit, udělej následující kroky:

  1. Vezmi si papír a tužku a všechny takové příběhy si sepiš. Ať už to jsou křivdy vykonané na tobě (máš pocit, že ti někdo ukřivdil), křivdy vykonané na někom jiném (máš pocit, že ty jsi někomu ublížil, ať už vědomě či nevědomky) či křivdy vykonané na sobě samém (ublížil sis sám tím, že jsi neřešil nějakou situaci).
  2. Přemýšlej, podívej se na svůj příběh s odstupem a získej jiný pohled (třeba druhé strany) abys z něj dostal fakta. V případě našeho pána to bylo “Do kupé si přisedl muž, jehož děti se chovaly hlučně”
  3. Zbav se svých příběhů a s tím i křivd.

Třetí bod se lehce řekne a hůře udělá, co?

Několik tipů, jak jsem s tím pracoval sám.

Rozeber svůj příběh s koučem

Získáš nestranný pohled. Pomůže ti najít to, co se skutečně mohlo stát a co je jenom tvůj příběh. Pokud je to něco, co jsi do té doby nikomu neřekl, tím lépe. Třeba ti sundá tvé emocemi zabarvené brýle.

Konstelace – emoční trojúhelník

Co jsou konstelace, si můžeš přečíst třeba tady na Wiki. Pro konstelaci je dobré, když tě jí někdo provede. Průběh emočního trojúhelníku je následující:

  1. Znovu se dostaneš do situace, která ti způsobuje zjitřené emoce. Představíš si situaci a “viníka”. Zažiješ si onen stav a posoudíš jeho intenzitu na stupnici 1-10. Vystoupíš ze své role.
  2. Přesuneš se na pozici “viníka” a nacítíš si ten samý stav z jeno pohledu. Díky tomu zjistíš, co jemu se honilo v hlavě, jaké on sám měl z toho pocity. Vystoupíš z role.
  3. V třetím kroku se podíváš na celou situaci z pohledu třetí osoby. Jako nezúčastněný divák si zažiješ stejnou situaci. Opět získáš pohled, tentokrát z venku. Vystoupíš z role.
  4. V posledním kroku se podíváš znovu na celou situaci. Je pořád tak intenzivní? Změnilo se něco po tom, co jsi viděl celou situaci očima “viníka” a pozorovatele? Opět si posoudíš intenzitu na stupnici.

Popis této techniky je hodně zjednodušený. Celou techniku učím na semináři Komunikuj s radostí.

Odpusť

“Proč bych měl tomu píííííp odpouštět, po tom, co mi provedl (doplň svůj příběh)?!” V prvé řadě je třeba uvědomit si, že nic neodpouštíš jemu. Energie, kterou máš v sobě vlivem křivdy ti způsobuje přetlak (Papinův hrnec znáš). Ten když odpustíš, tak je přetlak pryč. Takže vlastně odpouštíš sobě. Zbavuješ se něčeho, co tě tíží. Ano, je to těžké, zvláště když o tom rád povídáš v roli oběti.

Pakliže přijmeš fakt, že celá událost je jenom tvůj příběh, celé odpouštění je snazší. Prostě si řekneš “odpouštím” a je to. Víckrát se k té záležitosti už nevracíš. Pokud znáš techniku Hooponopono, můžeš použít tu. Více se o ní dočteš v knize Svět bez hranic.

Po tom co dané osobě odpustíš. Můžeš zvednout telefon a ještě jí to říci. Možná si pak vyslechneš i příběh z druhé strany (pokud tam nějaký bude).

Moment z mé vlastní praxe. Volám osobě, se kterou jsem měl příběhy plné křivd, říkám jí, že jsem jí odpustil v domnění, že ona sama tam taky křivdu cítí a bude to chtít vyčistit. Ona osoba na to “To je od tebe pěkné Petře, z mého pohledu bylo všechno v pohodě, takže je fajn, že sis to vyřešil.” Ano byl to pouze můj příběh.

Samozřejmě, že technik, které tě zbaví nahromaděných negativních emocí či křivd je více. Ať už z NLP (neurolingvistické programování), či “ťukací” EFT (techniky emoční svobody). Vybral jsem ty, které mám vyzkoušené a zároveň se snadno popisují. 

Pomohl ti článek zatočit se svými křivdami? Poděl se v komentářích.

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *