Jak přežít v hektické době?

Máš pocit, že je před tebou spousta práce? Nestíháš, každý den jen hasíš, co aktuálně hoří. Pak jsi z toho vyčerpaný, naštvaný a navíc víš, že to bude zítra nanovo. Jak z toho ven?

Není to tak dávno, co jsem viděl zprávu na FB od mé kamarádky  – říkejme jí třeba Lucie “Jsem už týden na kapačkách, ale za chvíli budu jako rybička.” Když jsem se jí ptal, co se stalo, tak prý zkolabovala na pódiu během vystoupení. Má toho prý hodně a musí to všechno zvládnout. Bylo jí 27. Kamarád Karel zase “upadl” při fotbalovém tréninku a už nevstal. Ranila ho mrtvice – v 25 letech. Já sám jsem si prošel syndromem vyhoření. Zjišťoval jsem tedy, co s tím. Do života jsem od té doby zavedl tyto pravidla:

1) Vyčisti si hlavu

Možná i teď nad něčím neustále přemýšlíš. Říkáš si “tohle ještě musím zařídit, tamto přichystat, tohle dodělat” a pokud možno si to všechno pamatuješ. Jakmile je mozek přehlcen věcmi, které si prostě jen pamatuje a neřeší, tak nemá prostor na kreativitu pro jejich případné řešení. Co s tím? Všechno si zapiš. Vezmi si papír, tužku a dej si prostor, dokud nebudeš mít všechno, co Tě teď trápí na papíře.

Protože žijeme v digitální době a papíry a tužky se lehce ztrácejí, nebo nemusí být po ruce, vyřešil jsem tuhle záležitost mobilní aplikací. A to nejlépe cloudu – jak se říká virtuálnímu sdílení mezi více zařízeními. Když mě napadne, že musím něco udělat či zařídit, jednoduše kliknu na display a napíšu si do aplikace Trello poznámku. Ta se při nejbližším připojení k sítí zazálohuje na server a tak je dostupná i z jakéhokoliv jiného zařízení či počítače. Používám ji pro každou “hloupost”. Měli bychom zajít do kina – volá mi brácha. Šup a je z toho poznámka v mobilu. Večer si pak vše v klidu roztřídím v aplikaci na počítači podle systému GTD.

2) Prioritizuj

Jakmile všechno, co ti kdo řekne, má prioritu jedna, tak toho máš pořád hodně. Každé aktivitě urči priority a na den si dej maximálně 3 věci s nejvyšší prioritou. Jakmile jich budeš mít více, budeš se pořád cítit přehlcený. Všechno, co stihneš navíc, pak bude pro Tebe bonus.

3) Den začni tím, že sníš největší žábu

Dlouho něco odkládáš? Neustále na to myslíš? Nebo Tě někdo uhání s tím, že už to včera mělo být? Až zítra vstaneš, udělej tu věc jako první. Nedokončená věc ubírá energii všemu ostatnímu, co máš dál dělat a stahuje tě k zemi. Její dokončení ti dodá energii a elán do další práce. Mnoho lidí začne svůj den tím, že otevře e-mail a začne vyřizovat e-maily. Z mého pohledu je to ta nejméně produktivní činnost (pokud nepracuješ na technické podpoře či zákaznické lince). Ještě horší varianta je otevřít si hned ráno Facebook či jinou sociální síť. Schválně si změř, kolik času strávíš pouhým brouzdáním na Facebooku. Už vůbec nemluvím o nějakém zpravodajství či něčem podobném.

4) Za každý hotový úkol se odměň nebo ho oslav

Vypadá to jako hloupost. Když ale neustále makáš a neslavíš, tak mozek nevyužívá tolik potřebné spouštěče odměn, které potřebuje pro přežití. Řada lidí se pak uchyluje k alkoholu, shoppování, přejídání či podobným činnostem, které mozek jako odměnu vnímá. Stačí si jenom říci “super – mám hotovo” a pak se za odměnu kouknout na Facebook nebo něco podobného. 

5) Říkej NE!

Jakmile si všechno pečlivě vypíšeš, tak už víš, kolik Tě toho čeká. Dokážeš tak odhadnout i, kolik Ti každá činnost zabera času. A navíc znáš své priority. Cokoliv Ti přijde navíc, i kdyby to bylo sebelákavější – prostě odmítni. Jakmile to přijmeš a nesplníš, tak tě stejně nebudou mít rádi 😀

6) Vykašli se na multitasking

Možná si myslíš, že toho stihneš více, když budeš dělat víc věci najednou. Opak je pravdou. Vědci zjistili, že mozek může naplno dělat vědomě pouze jednu činnost. Navíc přechod z jedné činnosti na druhou spotřebovává až o 30 procent více energie. Některým lidem soustředit se na novou činnost zabere i několik desítek drahocenných minut.

7) Soustřeď se

Během své práce vypni všechny rušivé elementy. Mobil, upomínky z e-mailu a dalších služeb. Facebook a jiná sociální média. Věnuj se pouze a jen té jedné činnosti. Pokud pracuješ v kanceláři, tak si udělej pro kolegy “ordinační hodiny”. Velice dobře funguje, když si dáš na uši sluchátka. Praktikoval to takto jeden můj kolega v open office v Loterii Fortuna (měl speciální – traktorové :)). Málokdo si dovolil ho rušit a když, tak pouze v nejnutnějších případech. Dokonce i generální ředitel, který sedel ob jeden stůl k němu hovořil s respektem.

8) Odpočívej

Jakmile je toho na tebe moc, tak si prostě na chvíli odpočiň. Projdi se, zacvič si, medituj, dýchej, tancuj… Vyčerpaný člověk je méně efektivní než člověk svěží. Nejen, že mu jeho práce trvá déle, zároveň je často chybová či méně kreativní. Jeden z mých koučů říká “nemáš pět minut na meditaci?” Medituj hodinu, abys je našel.

Myslíš, že ti některý z mých tipů bude k užitku? Tak je prosím aplikuj do života. Já vím, mám spoustu jiných přátel. Mám vás všechny rád a myslím, že můžeme trávit čas jinak než v nemocnici či na kapačkách…

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *