Whole30 – přechod na paleo stravu za 30 dní

Whole 30 (přechod na paleo) a jeho testování na mé osobě. Proč jsem do toho šel? Co za tím stojí? Jak jsem dopadl?

Je jaro, je čas ve svém životě něco změnit, řekl jsem si. Tentokrát volba padla na stravování.

Jako lakto-ovo vegetariána, který nejí cukr a cokoliv, co by v sobě mohlo obsahovat lepek mě oslovilo paleo. Životní styl, ve kterém je primárním palivem pro tělo tuk (nikoliv sacharidy).

Řada mých přátel jsou RAW, vitariáni, vegani… Probíral jsem stravu postavenou čistě na ovoci či zelenině s mou čínskou lékařkou a dle jejího názoru se tyto styly stravování hodí spíše do teplého podnebí. Kde jsou navíc plodiny v rámci živé stravy konzumované místními plody (datle, fíky, různé druhy ořechů…). Její názor podporují i jiné výživové směry (stravování podle 5 elementů, krevních skupin…). Všechno je stejně o tom to vyzkoušet a udělat si názor vlastní. Tak jsem šel do toho.

Už před dvěmi lety mě myšlenkou výživy založené na tucích oslovil Vlado Zlatoš (záznam aktuální verze jeho přednášky je níže).

Informace, že je tuk daleko lepším a kvalitnějším palivem než sacharidy mě překvapila. Navíc při metabolismu, ve kterém hrají tuky prim se v době hladovění spalují i tukové zásoby (wow dva v jednom :)).

Dumal jsem, jak na to “super stravu” přejít a narazil jsem hned na několik knih, které se danou problematikou zabývají. První z nich je Primal blueprint. Mark Sisson v ní popisuje výhody nejen stravování, ale i životního stylu našich předků. V knize 21 dní k celkové transformaci těla popisuje důvody a přechod na měkké paleo během 21 dní.

Markovy pravidla pro “nesmrtelný” život (citace z knihy):

Pravidlo č. 1 – Jezte rostliny a zvířata: Užívejte si přirozené, sytící jídlo, které dodávalo energii pro dva miliony let lidské evoluce.

Pravidlo č. 2 – Vyhýbejte se jedovatým věcem: Vyhýbejte se příliš zpracovaným potravinám (trans a částečně hydrogenované oleje, cukry, obiloviny – i celozrnné obiloviny a luštěniny), které jsou našim genům cizí a způsobují nám tloustnutí a nevolnosti.

Pravidlo č. 3 – Často se pohybujte pomalým tempem: Zlepšete svůj metabolismus tuků a vyhněte se vyhoření tím, že budete aktivní, ale nebudete to brát příliš zhurta.

Pravidlo č. 4 – Zvedejte těžké věci: Krátké, intenzivní tréninky funkčních pohybů celého těla podporují rozvoj svalů a oddalují stárnutí.

Pravidlo č. 5 – Jednou za čas si zasprintujte: Občasný sprint naplno spouští optimální vyjádření genů a výhodný tok hormonů.

Pravidlo č. 6 – Dopřejte si dostatek spánku: Vyhněte se přebytku umělého světla a digitální stimulace po setmění, abyste sladili svůj pravidelný rytmus se sluncem a užívali si tak optimální fungování imunity, mozku a žláz s vnitřní sekrecí.

Pravidlo č. 7 – Hrajte si: Vyvažujte stres moderního života nějakou tou nestrukturovanou, fyzickou zábavou! Jak krátké přestávky, tak dlouhé výlety jsou nezbytné pro mentální a fyzickou pohodu.

Pravidlo č. 8 – Choďte více na slunce: Nebojte se slunce! Dostatečné vystavování se slunci pomáhá syntetizovat vitamin D pro zajištění zdravého fungování buněk.

Pravidlo č. 9 – Nedělejte hloupé chyby: Pěstujte si ostražitost a zvládání rizika, abyste se vyhnuli hloupým chybám, které přinášejí moderním lidem „nikoliv nevyhnutelné utrpení“.

Pravidlo č. 10 – Používejte svůj mozek: Zapojujte se do kreativních a stimulujících aktivit, které podpoří vaše duševní zdraví a celkovou pohodu.

Podobná pravidla jsem popisoval už zde nebo v tomto článku. Krásně mi vše zapadá.

Vybral jsem si nakonec jako svého průvodce pro přechod na paleo Whole 30 (zámerně sem dávám odkazy na elektronické publikace. Například ukázka Whole 30 na Google Play má celých 200 stran, kde je veškerá teorie včetně pokynům k přechodu). Ta je ve výběru potravin, které je možno požívat během 30 dní mnohem tvrdší než Mark. Navíc každý den, kdy účastní požije potravinu, která je mimo povolené celý přechod končí a jede se nanovo.

Whole30

Khina Whole30 – zdroj Melvil Publishing

Kniha kromě výpisu výhod paleo stravy, výčtu co ano a co ne obsahuje i vědecké podklady pro všechna tvrzení (ostatně jako i dvě předešlé knihy). Navíc obrovské množství receptů, které pomohou laikovi s “co si mám připravit ze surovin, které vidím prvně”.

Vtipná je část, kdy autoři popisují den po dni, že přechod není procházka růžovou zahradou. Tady je krátká citace:

“Zabít je všechny

Budíte se do čtvrtého dne a opatrně vylézáte z postele. Očekáváte, že se budete cítit jako praštění Thorovým kladivem, ale hlavu máte překvapivě jasnou. Zdá se, že končetiny fungují. Tohle by mohl být dobrý den! Vkráčíte do kuchyně, a když vás pozdraví usměvavá tvář vaší druhé polovičky, najednou vás zaplaví touha miláčka praštit pěstí za to, jak nechutně pozitivní takhle časně po ránu je. Gratulujeme! Dotáhli jste to do čtvrtého dne.

V příštích dvou dnech se připravte na nezvladatelné nutkání všechno rozbít a všechny zabít. Vaše děti vám budou neustále brnkat na nervy, bude vás neskutečně otravovat, jak vaši kolegové mluví, žvýkají a dýchají, a vesele cvrlikajícím prodavačům a baristům vaše nevrlost vymaže úsměv z tváře.”

Další část popisuje příčiny daného chování. Jakmile jsem viděl, co mě může čekat, těšil jsem se méně. Přesto jsem do toho prvního března vykročil pravou nohou.

Jaká jsou pravidla Whole 30?

ANO: Jezte maso, ryby a plody moře, vejce, zeleninu, ovoce a přirozené tuky. + cvičte a hýbejte se.

NE: Nekonzumujte cukr, alkohol, obiloviny, luštěniny ani mléčné výrobky. Nejezte pečivo ani žádné „pamlsky“. Nevažte se a neměřte.

Jednoduché co?

Účinek má být následující:

  • Zlepšení pleti
  • Silnější vlasy a pevnější nehty
  • Bělejší zuby
  • Méně otoků v kloubech
  • Zvýšení imunity
  • Mladší vzhled
  • Vyšší libido
  • Zbavení se depresí, lepší nálada
  • Vymizení zdravotních potíží včetně řady nemocí
  • Zmírnění alergií na potraviny
  • Zvýšení energie a vymizení chronické únavy
  • Snížení tělesného tuku
  • Vyrovnání hormonů a emzymů v těle
  • Regulace krevního cukru, cholesterolu, tlaku…
  • Zmírnění či vyléčení řady chronických nemocí…

(výpis všech plusů je takto v bodech cca na 3 stránky). Prostě super tělo plné energie… To všechno za 30 dní.

Whole30 - maso

V knize je podrobně rozepsáno pro jednotlivé skupiny jídla, co a proč nejíst, co naopak jíst, na co si dát pozor. Krásně je v ní popsaná i příprava jak prostředí, tak i na nečekané události. Jak vše komunikovat s okolím, vybudovat podpůrný tým. Autoři prostě mysleli na vše.

Ve stejnou dobu kdy jsem začal, vznikla i oficiální FB skupina Whole 30 pro ČR, kde den za dnem přibývá inspirace formou receptů, motivace, podpory dalších účastníků komunity spolu s tipy.

Po 30 dnech vše nekončí. Postupně se zavádějí řízeně jednotlivé skupiny vyloučených potravin do běžného života, kdy se pak testuje případná alergická či jiná negativní reakce (samozřejmě vše v souladu s paleo). Cílem rozhodně přísný režim, jako během 30 dní. Ty souží spíše jako detoxikace a pročištění organismu a pak vědomé testování, co je tělo připraveno vstřebávat.

Jak to vypadalo u mě?

Vzhledem k tomu, že už nějakou dobu nejím cukr (a to ani náhražky včetně umělých sladidel a medu) a potraviny obsahující lepek (jediné, co mi zbylo byly vločky), tak můj přechod byl jednodušší. Neměl jsem abstinenční příznaky při nedostatku cukru, zároveň se mé tělo nedetoxikovalo takovou měrou.

Na rozdíl od své předchozí stravy jsem znovu zavedl do jídelníčku maso (kuřecí a rybí) i když v menší míře. Snědl jsem několik stovek vajíček (na řadu způsobů), desítky kilogramů zeleniny a spoustu másla (tzv. ghí, na kterém jsem pokrmy připravoval)…

Stal jsem se závislý na oříšcích (louskání vlašáků je mým novým rituálem). Vyměnil slunečnicový olej za olivový či kokosový. V mém jídelníčku našly své místo super potraviny (chia semínka, kustovnice, kokosový tuk…).

Naučil se řadu nových receptů, ve kterých jsem využil nové suroviny (velká řada receptů je v knize 500 paleo receptů). Opět pročistil kuchyni o spoustu surovin a potravin, které jednoduše už nevyužiji.

Znovu a pečlivěji čtu složení potravin (cukr se dává i do některých kořenících směsí – kdo by to byl čekal).

Řada lidí mě varovala při obrovské spotřebě vajec a tuku před nárůstem cholesterolu. Ve stejné době, kdy jsem přešel na Whole 30 jsem začal darovat krevní plasmu, kde právě je vysoká hladina krevního tuku a cholesterolu jedním s nežádoucích ukazatelů. Mám za sebou 3 odběry – s negativními krevními testy na všechny sledované hodnoty.

Moje kuchařské pokusy

Výsledek?

Rozhodně mám více energie. Dopoledne mi nevadí pracovat klidně do 12 hodin bez snídaně. Zda se mi zlepšila pleť či mám mladistvější vzhled nedokážu posoudit, protože vypadám mladě i tak :). Libido nebyla nijak extra má slabá stránka. Spánek jsem si zlepšil už dříve pravidelnými meditacemi. Nadváhou jsem před dietou netrpěl.  Takže kromě přechodu na tukový metabolismus nevidím, že by se v mém životě něco radikálně změnilo na mém těle. Stačí mi však 2 jídla denně (oběd a pozdní večeře) po většinu času a jsem v pohodě.

Pokud tvé běžné jídlo obsahuje cukr (v libovolné podobě), lepek, mléčnou bílkovinu, luštěniny, větší množství sacharidů, nějaká ta “éčka”, spoustu soli (třeba z uzenin či sýrů), alkohol… Navíc máš třeba lehkou nadváhu, špatně spíš, máš málo energie a občas máš tendenci vyjíst ledničku (nebo si alespoň dát chipsy, čokoládu či nevinnou skleničku vína večer), tak změna v tvém životě může být radikální.

Jestliže chceš ozdravit jídelníček a nechceš se zbavit masa, je paleo cestou pro tebe. Navíc tě zbaví tzv. bílých jedů – cukru, mouky (lepku), přemíry soli a mléka, které jsou v současné době největším strašákem. Whole 30 tě na vše připraví a celým přechodem tě provede.

Tak co? Vyzkoušíš paleo na vlastní kůži? Nebo máš jiný systém stravování, který ti funguje? Poděl se v komentářích.

Petr Popek
Trenér, kouč, motivátor, marketingový specialista. Jeho snem a posláním je měnit lidem životy. "Žij svůj sen" je čím se sám řídí.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.